A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium- és Kollégiumban
I. A Program megvalósításának főbb tartalmi-formai elemei az intézményben
A Program célja: a hátrányos helyzetű tehetséges diákoknak esélyt adni az egyetemi, főiskolai továbbtanulásra.
A tehetség fogalma, összetevõi
A tehetséget leíró teóriákból sokféle látott napvilágot, ma legáltalánosabban a Renzulli-féle az elfogadott. Ez a modell négy összetevõjét emeli ki a tehetségnek:
Az átlag feletti képességek közé tartozik például a magas szintű elvont gondolkodás, fejlett anyanyelvi képességek, jó memória, hatékony információfeldolgozási stratégiák stb. Ezek szerepe természetesen más és más az egyes speciális tehetség-területeken.
A speciális képességek adják meg a jellegzetességét a tehetségnek. Ezekbõl sokféle van, a Gardner-féle csoportosítás általánosan elfogadott. E szerint hétféle speciális képességcsoport különíthetõ el: nyelvi, zenei, matematikai-logikai, vizuális-téri, testi-mozgásos, szociális-interperszonális, intraperszonális. Ezek a speciális tehetségfejlesztéshez kiindulási alapként szolgálnak.
A kreativitás is több elembõl épül fel: originalitás, flexibilitás, fluencia, problémaérzékenység stb. Ez az összetevõ is meghatározó a tehetség funkcionálásában, hiszen a tehetségre egyebek között éppen az jellemzõ, hogy problémahelyzetekben új megoldásokat talál, s ez kreatív képességek nélkül elképzelhetetlen.
A feladat iránti elkötelezettség olyan személyiségtényezõket foglal magába, amelyek a magas szintű teljesítményhez az energiát biztosítják: érdeklõdés, versenyszellem, kitartás, emocionális stabilitás stb. A képességek bármilyen magas szintre is fejlõdnek, e háttértényezõk fejlettsége nélkül nincs magas szintű teljesítmény.
A Program felépítése
Az oktatási és nevelési folyamat öt évfolyamra terjed ki. A Program ideje alatt a tanulók számára kollégiumi jogviszony létesítése kötelező.
A 9.AJTP évfolyam a hátránykompenzációt, az általános iskolai ismeretek azonos szintre hozását, emellett az intenzív nyelvi, informatikai, anyanyelvi képzést, valamint a tanulásmódszertani és kommunikációs tudás bővítését, az önismeret és személyiség fejlesztését szolgálja.
A 9-12. évfolyamokon az adott iskola pedagógiai programjának megfelelő négy évfolyamos középiskolai képzés folyik, ami kiegészül az úgynevezett Arany János-blokk speciális nevelési és oktatási feladataival. A Program a 12. évfolyam végén érettségi vizsgával zárul.
Az AJTP kollégiumi foglalkozások /Arany János-blokk/ heti óraszámai, az életvitel kivételével minden foglalkozás csoportbontásban
Foglalkozás |
9.AJTP |
9. |
10. |
11. |
12. |
Önismeret |
2 óra |
2 óra |
2 óra |
2 óra |
2 óra |
Tanulásmódszertan |
2 óra |
2 óra |
2 óra |
2 óra |
2 óra |
Informatika |
1 óra |
|
|
|
|
Életvitel |
1 óra |
|
|
|
|
Az AJTP iskolai óraterve
Tantárgy |
9.AJTP |
Magyar nyelv és irodalom |
4 |
Matematika |
4 |
Angol, német nyelv |
7 |
Informatika |
5 |
Testnevelés és sport |
5 |
Komplex humán ismeretek |
2 |
Természettudományos alapismeretek |
2 |
Osztályfőnöki |
1 |
magyar: 2 óra irodalom, 2 nyelvtan, a nyelvtan csoportbontásban; matematika, nyelv, informatika, humán ismeretek, természettudományos alapismeretek is bontva
Tantárgyak |
9. évf. |
10. évf. |
11. évf. |
12. évf. |
Magyar nyelv és irodalom |
4 |
5 |
4 |
4 |
I. Idegen nyelv |
5 |
5 |
4 |
4 |
II. Idegen nyelv |
3 |
3 |
3 |
3 |
Matematika |
5 |
4 |
4 |
4 |
Etika |
|
|
|
1 |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek |
2 |
2 |
3 |
3 |
Fizika |
2 |
2 |
2 |
|
Kémia |
2 |
2 |
|
|
Biológia – egészségtan |
|
2 |
2 |
2 |
Földrajz |
2 |
2 |
|
|
Ének-zene |
1 |
1 |
|
|
Vizuális kultúra |
1 |
1 |
|
|
Dráma és tánc/Mozgóképkultúra és médiaismeret |
1 |
|
|
|
Művészetek* |
|
|
2 |
2 |
Informatika |
1 |
1 |
|
|
Életvitel és gyakorlat |
|
|
|
1 |
Testnevelés és sport |
5 |
5 |
5 |
5 |
Fakultáció |
|
|
5 |
5 |
Osztályfőnöki |
1 |
1 |
1 |
1 |
Az AJTP által biztosított lehetőségek és kötelezettségek, valamint azok teljesítése
9. AJTP évfolyam
- Úszástanulás
- Az ECDL bizonyítvány megszerzése
9. évfolyam
- Felkészülés a nyelvvizsgára
- Síelés tanulása
10. évfolyam
- Nyelvvizsga letétele
11. évfolyam
- Jogosítvány megszerzése
- Fakultáció a továbbtanulásra való felkészülés érdekében
12. évfolyam
- Fakultáció a továbbtanulásra való felkészülés érdekében
A Program kulturális, művelõdési, szociális hátrányok megszüntetését szolgáló elemeketis tartalmaz. Ezek közül az egyik legfontosabb az „Arany hétvégék” rendszere, amelyek lényege, hogy a tanulók a tanév során minden hónapban egy hétvégén a kollégiumban maradnak és előre tervezett programokon vesznek részt. Az időtartamuk félévente egy-egy alkalommal péntek-szombat-vasárnap /=osztályszintű tanulmányi kirándulás/, egyébként péntek-szombat – ekkor a szombati programok után a tanulók hazautaznak. A hétvégék a 10. és a 11. évfolyamon kiegészülnek a nyári szünetben szervezett 5-7 napos tanulmányutakkal a Felvidékre és Erdélybe. A hétvégék, tanulmányutak szervezéséért, lebonyolításáért az osztályfőnök és a csoportvezetők a felelősek.
A hétvégék, tanulmányutak alapvető szervező elvei a következők: 9.AJTP évfolyamon „ismerd meg közvetlen környezetedet”, később „ismerd meg a régiót, majd Magyarországot”. A 9-12. évfolyamokon a környező országok elsősorban magyar kulturális és történelmi értékeket hordozó területeinek a megismertetése a fő cél.
Ezeken túl a program keretében szervezünk olyan tanulmányutakat is, amelyek a távolabbi európai kultúrák, emberek megismerését, valamint a nyelvgyakorlást célozzák. (Ilyenek pl.: az angliai, spanyol… utak, melyek megszervezése a mindenkori anyagi lehetőségek függvénye.) Az ezeken való részvételre az osztályfőnök és a csoportvezető nevelőtanár tesz javaslatot a tanuló tanulmányi eredményeit, versenyeredményeit, nyelvvizsgáját, magatartását, közösségi munkáját figyelembe véve.
A tanulók - érdeklődésük, tehetségük szerint - részt vesznek az AJTP országos rendezvényein /táborok, versenyek, találkozók, pályázatok/.
II. A Program tanulóira vonatkozó sajátos szabályok intézményünkben
A/ Étkezési és egyéb támogatások
- A tanulók kollégiumi étkezését a Program finanszírozza.
- Félévente a tanulók tanulmányi és szociális támogatásra pályázhatnak. A pályázatokat az osztályfőnök, nevelőtanár, esetleg szaktanár véleményét mérlegelve az igazgató és a programkoordinátor bírálja el.
- A különösen nehéz helyzetbe kerülő tanulók egyéni kérelmet adhatnak be szociális támogatásra. Konkrét kéréseket (pl. buszbérlet) támogatunk, egyedi, rendkívüli esetekben. A kérelmeket az osztályfőnök, nevelőtanár, esetleg szaktanár véleményét mérlegelve az igazgató és a programkoordinátor bírálja el.
- A 9.AJTP évfolyamosokat az anyagi lehetőségek függvényében a tanév elején tanszercsomaggal támogatjuk.
B/ Az AJTP-ben tanuló diákok felelőssége:
Az oktatási törvény és végrehajtási rendelete az általános felelősségeket rögzíti, amelyek minden tanulóra, így az AJTP-s diákokra is vonatkoznak
A fentieken felüli felelősségek és kötelezettségek:
- Adiák távolléte idejére nevelőtanáránál köteles lemondani (leadni) az ékezési jegyét.
- Az Arany-hétvégéken, az osztályszintű tanulmányi kirándulásokon, tanulmányutakon a részvétel kötelező, azok költségeit a Program teljes egészében fizeti. Indokolt esetben a szülő egy héttel, külföldi utak esetében két héttel a program kezdete előtt írásban elkérheti gyermekét az osztályfőnöktől. A hirtelen megbetegedést, egyéb előre nem látható esemény miatti távollétet azonnal közölni kell az osztályfőnökkel, és utólag természetesen írásban igazolni.
- Amennyiben a lemondás időben nem történik meg, vagy a távolmaradás nem volt indokolt, a tanuló a továbbiakban a Program semmiféle anyagi támogatására nem jogosult, továbbá az intézmény értesíti a küldő önkormányzat jegyzőjét a kötelességmulasztásról.
- A Házirend az AJTP hétvégéken, kirándulásokon, tanulmányutakon és általában minden AJTP-programon érvényes. Amennyiben a diák nem tartja be a Házirend valamely pontját, illetve a kísérő pedagógusok által aktuálisan megfogalmazott szabályokat, és emiatt baleset, kár keletkezik, az anyagi és erkölcsi felelősséget neki, illetve a szülőnek viselnie kell.
- Vizsgákról (gépjármű., nyelvvizsga, ECDL stb.) önhibából való távolmaradás esetén a tanuló a továbbiakban a Program semmiféle anyagi támogatására nem jogosult.
C/ Az ECDL bizonyítvány megszerzésének szabályai:
Az ECDL vizsga moduljaiból a tanulók 9.AJTP-ben vizsgáznak. Az intézmény minden modul vizsgadíját 100%-ban egyszer fizeti, sikertelen vizsga esetén a második vizsga díjának csak a felét, amennyiben azt a szaktanár indokoltnak tartja. A 3. vizsgától kezdődően a díjat a tanuló fizeti.
A vizsgák szervezője a szaktanár.
D/ A nyelvvizsgák megszerzésének szabályai
A tanulók az első nyelvből a középfokú C típusú nyelvvizsgát 10.-ben szerzik meg. Ezen az évfolyamon a tanév elején /esetleg a tanévet megelőző héten/ a szaktanárok minden csoport számára egy 30 órás intenzív felkészítő kurzust szerveznek.
A vizsgákat az intézmény a szaktanár javaslatára finanszírozza, a felső fokú vizsgát és a második nyelvből letett vizsgát is.
A nyelvvizsgákat szervezi a szaktanár.
E/ A gépjármű-jogosítvány megszerzésének szabályai:
Megszerzése önként vállalt kötelezettség.
A 11. évfolyamon szervezzük a tanfolyamot (az alsóbb évfolyamos tanulók csak középfokú C nyelvvizsgával vehetnek rajta részt).
A tanfolyamra a beiskolázás a tanuló, a szülő beleegyezésével történik.
Az orvosi alkalmassági vizsgálat díja a tanulót terheli.
Az elméleti tanfolyamot szabadidőben (hétvégén, pénteken délután és szombaton délelőtt) szervezzük az első félévben.
Sikeres elméleti vizsgát követően középfokú nyelvvizsgával rendelkezők gyakorlati (vezetés) felkészítésen vehetnek rész. A középfokú nyelvvizsgával nem rendelkezők a tanév június hónapjában kezdhetik el a gyakorlati felkészítést. A gyakorlati képzés csakis tanórai foglalkozáson kívüli időben folyhat, a gyakorlatvezető által összeállított órarendszerű heti vezetési tervnek megfelelően. Amennyiben a tanuló időben nem mondja le a gépkocsi kiállását, úgy 1óra díját köteles kifizetni.
Az intézmény az elméleti tanfolyam költségein túl max. 45 gyakorlati órát /35 órát a forgalmi vizsga előtt, +10 órát a sikeres forgalmi vizsgát követően/, továbbá egy elméleti /KRESZ/, egy egészségügyi, egy rutin és egy forgalmi vizsga díját fizeti minden tanulónak.
A tanulóknak a következő tanév /12. évfolyam/ szept. 15-ig kell a jogosítványt megszerezniük. A szeptember 15. utáni számlákat az intézmény nem fizeti.
Az autósiskolákkal az együttműködést a kollégiumvezető koordinálja.
Eger, 2015-08-26.