A sikerhez vezető út: „feladatmegoldás, szakkör, feladatmegoldás”
Orosz Dávid 11. c osztályos tanuló bizonyult a legjobbnak az ország középiskolás diákjai közül fizikából azáltal, hogy az OKTV-n az 1. helyen végzett. Így ő és felkészítő tanára, Szabó Miklós tanár úr vehette át a ballagási ünnepségen a 2018-as OKTV-n legeredményesebben szereplő tanulónak és felkészítő tanárának járó jutalmat, az Ad Astra-díjat. Ennek kapcsán beszélgettem Dáviddal a versenyről és a további terveiről.
- Milyen út vezetett az OKTV 1. helyezésedhez?
- A fizikával kilencedikben, Szabó Miklós tanár úr biztatására kezdtem el ismerkedni, amikor az osztályunknak ajánlotta, hogy nézzünk be a szakkörére. Rengeteget foglalkozott velünk, és már akkor előrevetítette, hogy a cél az OKTV lesz. Célirányosan megcsináltatta velünk a komolyabb fizikaversenyek összes feladatát, a problémásabbakat a szakkörökön magyarázta el, majd ezeket az útmutatása alapján megpróbáltuk egyedül is megoldani. Így készültünk két és fél éven keresztül - feladatmegoldás, szakkör, feladatmegoldás. Végül a döntő, mérési forduló előtt átolvastuk az összes eddigi OKTV mérési jegyzőkönyvét. Mindeközben Pestre is jártunk a diákolimpiai szakkörre.
- Úgy gondolom, bizonyos dolgokat háttérbe kellett szorítanod a felkészülés időszaka alatt. Melyekről volt a legnehezebb lemondanod?
- A felkészülés ideje alatt legalább heti két szakkörünk volt, délelőtt pedig Szabó Miklós tanár még a lyukasóráiban is velünk foglakozott, hetente egyszer pedig Pestre utaztunk. A versenyek előtt a nyugodtabb körülmények miatt gyakran otthon, illetve az iskolai könyvtárban készültünk. Mindennek következtében lemaradtunk témanapokról, kevesebbet segíthettünk a diáknapra való készülésben, és volt, hogy hetekig nem láttam az osztálytársaimat, barátaimat. Én ezt viseltem a legnehezebben.
- Említetted, hogy hetente egyszer Pestre utaztál. Miért?
- A budapesti szakkörre versenyeredmények alapján kerülhettünk be. A szakkörök célja hivatalosan a nemzetközi diákolimpiára való felkészülés volt, de mi inkább az OKTV-re való készülésként fogtuk fel. Voltak elméleti és mérési szakkörök is. Az elméleti szakkörökön magasabb szintű, diákolimpiai feladatokkal, problémákkal foglalkoztunk, míg a mérések alkalmával olyan eszközöket, módszereket ismertünk meg, melyekkel korábban még nem találkoztunk. Ez később nagyon hasznosnak bizonyult az OKTV mérési fordulójában és más versenyeken is.
- A fizika mely területét szereted a legjobban?
- A mechanikát. Azért ezt, mert viszonylag kézzelfogható, logikus, könnyen szemléltethető és hétköznapi, bárki által érthető problémák megoldásával foglalkozik. Az ilyen típusú feladatokhoz nem kellenek elvont, misztikus ötletek, csak logikus gondolkodás.
- Mivel töltöd a legszívesebben a szabadidődet?
- Szeretek olvasni, a fizika mellett pedig a matematika is érdekel, de a kedvenc időtöltésem a sport, különösen kerékpározni szeretek.
- Mik a további terveid, céljaid?
- Egyelőre szeretném kipihenni magam. Hosszabb távon a BME valamelyik mérnöki kara és valamilyen műszaki pálya érdekelne.
- Sok sikert kívánok az álmaid megvalósításához.
Békési Katalin